Chuck Palahniuk: Beautiful You

Kiadó: Trubadúr
Oldalszám: 296 oldal
Fordító: Bajtai Zoltán

A Harcosok klubja szerzőjének vadonatúj regénye disztópikus világba enged bepillantást: eljön a kor, amikor a nőknek nem lesz többé szükségük férfiakra, hiszen sokkal különb gyönyört remélhetnek a ravasz fortéllyal rájuk tukmált szexkellékektől. Otthagyják családjukat, karrierjüket, bezárkóznak szobájukba, és csak akkor jönnek elő, ha lemerült az elem a készülékben.
Penny Harrigan egy menő manhattani jogi cégnél dolgozó, tipikus szürke egér: nem túl szép, nincs sok pénze, nincs pasija sem. Ezért igencsak váratlanul éri, amikor a cég egyik ügyfele, a szoftvermilliárdos C. Linus Maxwell vacsorára invitálja egy exkluzív étterembe. A férfi utána egy párizsi hotellakosztályba csábítja Pennyt, ahol egy hosszas és a kísérleti alanyt alattomos módon kihasználó tortúra veszi kezdetét: a lánynak a Beautiful You fantázianévre hallgató testápolási eszközcsalád fejlesztésében kell közreműködnie. De mire ráébred, hogy bajban van, már késő
A regény Palahniukra jellemző módon gyilkos szatírája a korunk vásárlóvá alacsonyított emberét a végletekig kihasználó manipulatív praktikáknak.

Nem lehetett kétséges, hogy mi fog történni ezután. Miközben televíziós kamerák közvetítették a jelenetet szerte a világon, Clarissa Hind, az Egyesült Államok negyvenhetedik elnöke előhúzott egy ,35-ös kaliberű pisztolyt a blézere belső zsebéből. A fegyver csövét a halántékához illesztette. És meghúzta a ravaszt.



Első találkozásom Chuck Palahniukkal a Harcosok klubja című film volt, amit szerintem senki nem vethet a szememre, mert az a legjobb adaptálások közé esik, amit eddig láttam. Plusz az egyik kedvenc filmem lett. Később szerencsém volt megszerezni a könyvet, és természetesen az is kedvenccé vált. Ugyan a könyvet azóta nem olvastam újra, de a filmet többször is láttam, és mindkettőnek ugyanolyan hatása volt rám. Legszívesebben bekucorodtam volna egy sarokba, és hagytam volna, hogy az őrület szépen átvegye rajtam az uralmat. Annyira elgondolkodtató, okos és sokrétű, hogy igencsak nehezemre esik rendesen kifejezni.
A Beautiful You hasonlóan jól felépített regény, bár azért közel sem okozott ekkora traumát. Ez a második regényem az írótól, és biztos, hogy nem az utolsó, viszont őt csak kis dózisokban lehet adagolni, különben megfekszi az agyunkat. „Sajnos” a Beautiful You viszont annyira érdekes volt, hogy szinte egyszerre faltam be az egészet. Ezért aztán nem is tudtam írni róla azonnal. Nem mintha most könnyebb lenne.
Penny egy teljesen szürke egérke, akit a munkahelyén lenéznek, mert még a diplomáját sem bírta megszerezni, ő pedig csak próbálja túlélni a mindennapokat. Egy szerencsés esésnek köszönhetően Cornelius Linus Maxwell, a világ leggazdagabb embere felfigyel rá, és elhívja vacsorázni. Penny élete ezek után fenekestül felfordul, az addig szegény lány mindent megkap, amire csak vágyik… és még annál is többet.

Aki most először hallja Palahniuk nevét, annak lehet, hogy ez a könyv nem annak fog tűnni, ami. Mivel tele van szexjelenettel. Nagyon sokkal. Gyakorlatilag erről szól. Maxwell nőknek való önkielégítő eszközöket dob a piacra, amitől a nők megőrülnek, és mást sem akarnak, csak elvonulni a szobájukba a játékaikkal. Ha pedig megunták, akkor sorba állnak az üzlet előtt újabbakért. És szép lassan eltűnnek a nők a munkahelyekről, az utcákról, mindenhonnan, csak hogy magukkal foglalkozzanak. A férfiak meg érhető módon fel vannak háborodva.
Szóval úgy tűnhet, hogy ez egy erotikus regény, de korántsem erről van szó. Itt a szex nem az unatkozó anyukák élvezetére van beleírva, nem csak öncélú megbotránkoztatás, hanem eszköz. Mégpedig iszonyú jól felhívja a figyelmet a fogyasztói társadalom problémáira, és persze azért jócskán eltúlozza a dolgot, de pont ez a lényege.
Az elejét egy kicsit untam, mert idegesített Penny karaktere. Annyira semmilyen volt, tényleg az a szerencsétlen lány, akit mindenki utál a munkahelyén. Aztán beleszeretett Maxwellbe, és utána ez volt idegesítő, mert semmi mással nem foglalkozott. Oké, ez érthető, és nem véletlenül így van bemutatva a karaktere, de nem tudtam vele azonosulni. Később persze megvolt a jellemfejlődése, és nagyon sokat változott a végére. Erős, okos nő lett belőle, aki nem fél harcolni, de megkedvelni itt sem tudtam. Nem mintha bárkit is megkedveltem volna, de nem is ez volt a lényeg, mert a könyvet szerettem.
Olyan jelenetek voltak benne, hogy néha meg kellett állnom egy-egy pillanatra olvasás közben, mert az agyamnak fel kellett fognia, mi történik. Vannak benne durva dolgok, fizikai és szellemi értelemben. Leginkább az utóbbi miatt álltam a kiborulás szélén a végére. Viszont ennek ellenére annyira magával ragadott a történet és a stílus, hogy nehezemre esett letenni a könyvet.
Nem éri el a Harcosok klubja szintjét, de nem is vártam el tőle. Így is iszonyúan nagyot tud ütni. Érzékenyeknek nem ajánlom.


Kedvenc karakter: -
Ami legjobban tetszett: a stílus
Ami nem tetszett:
Értékelés: 4,5/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése