Kim Harrison: Boszorkányfutam (Rachel Morgan 1.)

Kiadó: Könyvmolyképző
Oldalszám: ???
Fordító: Bódi Virág, Pollák Tamás

Rachel Morgan, a boszorkány, az Inderland Biztonsági Szolgálat egyik legjobb fejvadásza volt. 
A vadászterülete Cincinnati városa – egy sötét, alternatív Földön, ahol vámpírok, farkasemberek, tündérek, koboldok élnek és járnak az emberek között. Némelyek álruhában, némelyek teljesen nyíltan, nem titkolva valódi természetüket. 
Rachel Morgan elől egyetlen gonosztevő sem menekülhetett, akár boszorkány volt, akár vérfarkas, akár tündér, akár élőhalott. Ám valami megváltozott. Kezdetben úgy tűnik, csupán a szerencséje hagyta el, és ezért vall egyre gyakrabban kudarcot, s felettesei ezért bízzák meg egyre megalázóbb feladatokkal. 
Amikor aztán legfrissebb zsákmányával, egy minden hájjal megkent kobolddal éppen a Szolgálathoz tart, a lény felajánlja neki, hogy szabadságáért cserébe teljesíti három kívánságát. 
Rachel rádöbben, hogy itt a kiváló alkalom arra, hogy egyszer és mindenkorra változtasson az életén. Legfőképpen azzal, hogy otthagyja a Szolgálatot. Ezzel alaposan magára haragítja a Szolgálat amúgy sem vajszívű vezetőit. Így rövidesen azon kapja magát, hogy korábbi fejvadász társai ezúttal őrá vadásznak, s ebben a játszmában már nem csupán a szabadsága, de az élete a tét…

Úgy vagyok, ha értékelést írok, hogy csak elkezdeni nehéz, utána már megy minden magától, és van, hogy percekig ülök az üres word előtt, és fogalmam sincs, mivel kezdjem. Általában próbálok valami általánosságot írni, és csak aztán belemenni a részletekbe, de ez tipikusan az a könyv, amiről egyszerűen fogalmam sincs, mit írjak, mert a közepes kategóriába esik, tehát, hogy Szirmai Gergőt idézzem: „Nem rossz… de nem is jó… szóval így oké.” Pont ilyen volt ez a könyv is. Ezeket utálom a legjobban, mert egyszerűen képtelen vagyok róla normálisan elmondani bármit is.
A sok lény meg a vadászat alapján valami Anita Blake-szintű dolgot vártam, sok humorral, és hát az meg is van, hogy ez olyan akar lenni, mint az Anita Blake, csak nem jön össze neki. Én nagyon szeretem az urban fantasyt, minden lénnyel ki vagyok békülve, amíg vér helyett nem nyálat folyatnak magukból, sőt, az a legjobb, ha egyszerre minden van, de itt azért ne álljunk meg. Kell hozzá egy jó történet és egy erős karakter, meg a humor se árt, főleg, ha az első kettőnek híján vagyunk. Én tényleg nem akarom ezt a sztorit az Anita Blake-hez hasonlítani, mert nem szeretem az ilyet, de nekem az a sorozat volt a bevezető annak idején az urban fantasy világába, és a mai napig nagy szerelmem az első kilenc rész. A Boszorkányfutam olvasása közben pedig annyira Anita járt a fejemben, hogy képtelen vagyok elkerülni az összehasonlítást. Végig úgy éreztem, hogy én most Laurell K. Hamilton sorozatának egy gyengébb másolatát kaptam kézhez.

A problémáim pedig itt kezdődnek. Leszögezném, hogy ez a könyv nem rossz. Van benne egy jól kidolgozott világ, amiből mondjuk el tudtam volna viselni többet. Vannak boszorkányok, vámpírok, vérlények, pixik, és egyikről sem kapunk teljes körű tájékoztatást, de ez azért van, mert maga a főszereplő sem tud mindent. Van benne némi humor, ami nálam mindig jó pont; egy jó fej pixi, egy jó alaptörténet, valamint egy érdekesen kezdődő cselekményszál. És ennyi, amit pozitívan el tudok róla mondani annak ellenére, hogy ez a könyv szórakoztató.
A történet tök jól indult, azonnal bevonzott, érdekelt, mi fog történni, ahogy kibontakoztak a dolgok, egyre kíváncsibb lettem, jól adagolta a világot is, és komolyan azt hittem, hogy egy nagyon jó valami lehet belőle. Volt benne humor meg dráma, és elég rejtély is. De egyszerűen az egész el lett rontva a főszereplővel.

forrás
Minden, ami rossz ebben a regényben az a főszereplőből eredeztethető. Egyrészt buta, mint a seggem, de ezt még elnéztem volna neki, ha tanult volna a hibáiból vagy legalább hajlandóságot mutatott volna, hogy igen, ő nem tud mindent, de azért ezen változtatni akar. Nem, ő hibázott, de ha majd másképp csinálja ugyanazt, akkor majd biztos sikerrel jár. És nem érti, hogy ha kétszer elkapják, akkor harmadszorra is el fogják, nem, megcsinálja ugyanazt. Újra és újra és újra. Ráadásul úgy van beállítva, mintha ő lenne a helyi badass, mert ugyan az előző munkahelyén direkt béna melókat sóztak rá, de ő nagyon kemény, mert lever mindenkit, ráadásul még okos is. Két másodpercet nem bírna ki Anita Blake-kel egy szobában. Aztán meg valamit elmondanak neki, és nem fogja fel. Vagy csak nem képes következtetéseket levonni. Olyan alapvető dolgokat nem tud különböző lényekről, ami szerintem elvárás lenne az ő szakmájában. Komolyan, csoda, hogy lediplomázott.
A cselekmény tök jól indult, de a végére valahogy teljesen érdektelenné váltam, mire eljutottunk a nagy akcióhoz, a fonalat is elvesztettem, nem értettem, hogy ezt most hogyan vagy miért csinálják, vagy honnan tudják ezeket. Egyáltalán miért hallgatnak erre az egyértelműen idióta nőre. Pluszban ilyen-olyan félinformációkat ejtettek el különböző karakterekről, aztán az írónő nem kezdett ezekkel semmit. Vannak olyan karakterek, akikről nem tudjuk, hogy ők akkor most tulajdonképpen melyik oldalon is állnak, vagy mit akarnak Racheltől. Lehet, hogy kiderül a további kötetekben (jó sok van belőle), de szerintem az ilyet akkor se lehet csak így függőben hagyni. Igazából nekem mindenki gyanús, Rachel helyében két szereplőn kívül mindenkit kinyírnék, mert az tuti ziher, hogy én nem bízom bennük.
Összességében azonban nem mondanám, hogy rossz, mert szórakoztató, és nevettem rajta meg elvoltam vele, de ezek miatt jónak sem nevezném. Erős közepes. Ebben a műfajban még mindig Anita Blake nálam a legjobb.


Kedvenc karakter: Jenks
Ami legjobban tetszett: a világ
Ami nem tetszett: Rachel
Értékelés: 3,5/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése