David Benioff: Tolvajok tele


A Fumax Kiadó jóvoltából márciusban jelent meg David Benioff Tolvajok tele című könyve. A Blogturné Klub 8 blogger segítségével március 31. és április 7. között mutatja be nektek Lev és Kolja izgalmas és lehetetlen küldetését a háborúban álló Oroszország havas tájain értékelések, vélemények és extrák segítségével. Kövesd az állomásokat napról-napra, ismerkedj meg ezzel a különleges történettel és legyen Tiéd a hamarosan megjelenő könyv egyike!

Kiadó: Fumax
Oldalszám: 280 oldal
Fordító: Gy. Horváth László

A Trónok harca tévésorozat alkotójának, producerének és forgatókönyvírójának, New York Times bestseller, díjnyertes, közel negyven országban kiadott regénye.
A nácik kegyetlen ostromgyűrűjében vergődő Leningrádban Lev Benyovot letartóztatják fosztogatásért, és egy cellába kerül Koljával, a jóképű fiatal dezertőrrel. Kivégzés helyett azonban elképesztő ajánlatot kapnak, hogy megmenthessék az életüket: egy tucat tojást kell keríteniük a Belbiztonság nagy hatalmú ezredesének, leánya lakodalmi tortájához. Mivel a városba már jó ideje nem jut be semmilyen utánpótlás, lakói elképzelhetetlen mértékben nélkülöznek, éheznek. Lev és Kolja nekivág a lehetetlennek – Leningrád kíméletlen poklában, sőt még az ellenséges vonalakon túl is kutatják a felbecsülhetetlen kincset.
Ebben a megindító, ugyanakkor mulatságos, egyszerre sziporkázó és hátborzongató regényben a második világháborúban átélt kalandok során egy fiú férfivá érésének ízig-vérig modern története is kibontakozik előttünk.
A kötetet a neves műfordító, Gy. Horváth László (Gépnarancs, Pi élete, Széthullott birodalom trilógia stb.) ültette át magyar nyelvre.

Elsősorban azért érdekelt ez a könyv, mert hatalmas Trónok harca rajongó vagyok (mint ahogy azt már észrevehettétek korábbi értékeléseimből), és nagyon kíváncsi voltam, mit alkotott David Benioff. Szinte biztos voltam benne, hogy rossz nem lehet, de azért mégis volt némi fenntartásom a téma iránt. Általában nem szoktam szeretni a történelmi regényeket, mert én és a történelem sosem voltunk jóban. Arra viszont nem számítottam, hogy ez a könyv ennyire olvasmányos. Már a fülszöveg kicsit abszurd, hiszen ki a fene törődik egy esküvői tortával, amikor egy normális szelet kenyér sincs a városban? Levnek és Koljának azonban nincs más választásuk, fel kell kutatniuk egy tucat tojást.
A kezdéssel egyből megfogott magának, hogy ennyire bensőségesen vezette fel a dolgokat. David elmesélte, mit csinált, hogy született meg ez a regény, és innentől kezdve el sem eresztett. Még most sem, csak arra tudok gondolni, milyen jó lenne újra elolvasni, pedig ez most egy darabig biztos nem fog beleférni az időmbe. A prológus után átváltunk Lev szemszögébe, és egészen a végéig ő az elbeszélő.

Lev és Kolja annak ellenére, hogy egymás ellentétei, nagyon jól összeillő párost alkotnak. Lev az ártatlan kisfiú, Kolja pedig a nagyszájú szoknyapecér. Imádtam Kolja stílusát, azt, hogy mindig ki tudta vágni magát mindenből, a megszólalásait, és lefogadom, hogy sok lánynak ő a kedvenc szereplője, de én nem vagyok a sablonok híve. Lev sokkal jobban megfogott a maga szerencsétlenkedő bájával. Nem egy vezető jellem, főleg ha Kolja is ott van, de becsülöm a kitartását és azt, hogy ennyire erős volt.
Talán furcsán fog hangzani, de van benne humor is. A téma persze elég szörnyű, de elsősorban ott van Kolja, aki sosem veszti el az optimizmusát és a humorát, másrészt időnként megjelenik benne a tragikomédia is, amit én szeretek. Az egyik kedvenc részem is pont ilyen. Mindezek mellett pedig elég durva. Nem hezitál, ha ölés vagy csonkítás leírásáról van szó, és csak azért nem rázott meg a dolog, mert eléggé hozzászoktam az ilyenhez. Meg próbáltam nem nagyon belegondolni, hogy ezek a dolgok annak idején tényleg így működtek. Szóval nem csak nevettem, de el is borzadtam, és a végén még arra is sikerült rávennie, hogy elbőgjem magam.

A borítót külön ki kell emelnem, mert szerintem zseniális lett. Először még nem tulajdonítottam neki különösebb jelentőséget, és annyira nem is tetszett, olyan egyszerű. Aztán ahogy haladtam a könyvben, azt vettem észre, hogy időnként becsukom a könyvet, hogy újra és újra megnézzem a borítót. Valahol a könyv egyharmadánál tudatosult bennem, hogy miért ilyen, és mi is van pontosan rajta. Merthogy az a kis fehér izé, amit először nem tudtam hova tenni, egy tyúk (tudom, kicsit lassú vagyok). A táj pedig sivár, mint maga Leningrád és azok a helyek, ahol ők végigmentek, mikor a tucat tojást keresték. Egyszerűen zseniális, imádom.
Stílusában eléggé naturális és szókimondó, de mást el sem tudnék képzelni egy ilyen témának. Számomra kicsit furcsa, hogy ennyire olvasmányos és cselekménydús egy történelmi regény, de hát ilyenek is léteznek.
Összegezve: imádtam. Mindent imádtam benne, a karaktereket, a leírást, a történetet, a fordítást, az elejét, a végét, a közepét. Nem mondom azt, hogy Benioff hagyja ott a Trónok harcát, mert megőrülnék, de jó lenne, ha a sorozat mellett lenne ideje könyveket is írni, mert én akarok még tőle olvasni.

Kedvenc karakter: Lev
Ami legjobban tetszett: az eleje, a tyúkos jelenet, a vége
Ami nem tetszett: -                                                                 
Értékelés: 5/5

David Benioff és a Trónok harca

David Benioff 1970. szeptember 25-én született. Huszonkét évesen egy klub kidobó embereként dolgozott, majd gimnáziumi angoltanár lett. Közben megírta első regényét Az utolsó éjjelt, amelyből később – Spike Lee rendezésével és Edward Norton főszereplésével – film lett. Olyan filmeknek írt forgatókönyvet, mint a Trója, az X-Men kezdetek: Farkas vagy a Testvérek. 2008-ban adták ki második (és máig utolsó) regényét a Tolvajok telét.
Benioff ajándékba kapta A tűz és jég dala köteteket, és nagy rajongója lett a könyvsorozatnak. Az HBO-nak 2007. január 16-án lehetősége volt megvenni a könyv jogait, és Benioff írótársával, D.B. Weiss-szel elkezdte megtervezni az első részt, amelynek a Trónok harca címet adták. 2007. május 31-én a két író Gerorge R. R. Martinnal kiegészülve megmutatta a terveket a Second Life nevű közösségi oldalon, ahol megbeszélhették azokat a fanokkal. 2008. szeptember 9-én az HBO úgy döntött, hogy megvásárolja a jogokat, november 11-én berendelték a pilotot. Beinoff és Weiss lettek a sorozat producerei és szellemi atyjai.
Benioff a Trónok harca producere és forgatókönyvírója. D.B. Weiss-szel ők írják a részek többségét. A harmadik évadtól kezdve társrendezőként is részt vesznek a sorozat munkálataiban.


Nyereményjáték

A Fumax kiadó által felajánlott két Tolvajok tele példány közül tiéd lehet az egyik, hogyha velünk játszol. A szokásos lájkolásokon túl egy kis vadászatra hívunk titeket. A könyv kulcsfontosságú eleme a tojás és a húsvét is közeleg, így egy tojáskereső játékot találtunk ki számotokra. Minden egyes állomáson “elrejtettünk” egy tojást (valamelyik szó a tojás linkjére mutat), benne egy szóval. Keresd meg mind a nyolc tojást a benne lévő szavakkal és tedd össze azokat a megfelelő sorrendben! A könyvből egy idézetet fogsz kapni a szavak összerakása után. Ezt az idézetet kérjük, hogy írd be a rafflecopter dobozba. Ügyelj az írásjelekre is!

A postázás csak Magyarország területére érvényes!

a Rafflecopter giveaway


A turnéban résztvevő blogok:
03.31. Bibliotheca Fummie
04.06. Roni Olvas

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése