Aldous Huxley: Szép új világ

Kiadó: Kozmosz könyvek
Oldalszám: 214 oldal
Fordító: Szentmihályi Szabó Péter

2540-ben a Boldogságra való puszta törekvés immár kevés, ha egyszer már az Életnél is több, a holtig tartó ifjúság elidegeníthetetlen joga is mindenkinek megadatott. Ki bánja, ha közben a Szabadság és Egyenlőség hiú eszméi s megannyi más kacat – művészet, hit, az önmagáért való tudás – mind oda került, ahová való: a történelem szemétdombjára! Mert aki mást, úgymond, többet akar – Istent, költészetet, jóságot, szabadságot, olykor a magány csendjét vagy épp a bűn katarzisát –, az nem akar mást, mind a boldogtalanságot. 
Az efféle Vadembernek a Világellenőrök jóindulatú bölcsességgel kormányzott világállamában nincs helye. Jobban teszi hát, ha a földgolyó egy távoli zugába húzódva a sötét múlt kínjaival sanyargatja magát: ínséggel, betegséggel, hideggel, forrósággal, gyötrő szenvedéssel és gyilkos szenvedéllyel. Netán egy Shakespeare nevű, rég halott rajongó összegyűjtött műveinek forgatásával. Vagy Huxley olvasásával – mondjuk egy Szép új világ című könyvvel.

"Tizennyolc tökéletesen egyforma, Gamma-zöld egyenruhás, göndör, gesztenyebarna hajú lány vizsgálta meg az összeszerelt gépeket, melyeket aztán harmincnégy kurta lábú, balkezes, Delta-mínusz férfi ládákba pakolt, és végül hatvanhárom kék szemű, lenszőke és szeplős félidióta Epszilon az odakint várakozó teherautókra és kamionokra rakott. 
– Ó, szép új világ… – a Vadember azon kapta magát, hogy Miranda szavait ismétli újra meg újra, mintha csak az emlékezete akarna gonosz tréfát űzni vele. 
– Ó, szép új világ, melyet ily emberek laknak."

Elismerem, hogy Huxley regénye nagyon érdekes. Olyan világot fest le, ami egyszerre ijesztő és szomorú, mert rádöbbent, hogy mi sem állunk ettől messze. A média a legtöbb ember agyát megfertőzi, és mindenki olyan akar lenni, amilyennek a divat diktálja, és isten ments, hogy bárki másmilyen legyen, mert akkor őt már kinézik és megbélyegzik. Ezt meg senki sem akarja, kivéve azon értelmes emberek, akik tesznek erre, és azt csinálják, amit jónak látnak. Nálunk legalább nem távolítják el ezeket az embereket.
Tudom mennyire nagy ez a könyv, és mindenki imádja, és annyira jó társadalomkritika, és hű meg ha, én mégsem voltam elájulva tőle. Biztos én vagyok a műveletlen paraszt, de konkrétan szenvedtem, amikor olvastam. Az értékeit elismerem, és értem, miért szeretik annyian, én magam viszont nem tudtam élvezni.
A világ, amit megalkotott annyira borzalmas, hogy szabadidőmben nem nagyon akaródzott elővenni a regényt. Leginkább csak munkába menet meg jövet olvastam, meg néha az ebédszünetemben. Aztán meg az is közrejátszott, hogy most kezdtem el dolgozni (kis háttérinfó), és egyelőre még annyira kimerít a dolog, hogy nem nagyon van energiám már bármit is csinálni, ha hazaérek.
Azért voltak jó pillanatok is. Tetszett az elején, hogy Bernard olyan másmilyen volt, de aztán persze a könyv harmadik felében már nagyon haragudtam rá. Az eleje még érdekes volt, noha utáltam a világot, de a dél-amerikai résznél teljesen elvesztettem az érdeklődést. Amikor visszaértek Londonba, akkor újra kezdett izgalmas lenni, sőt a végén volt egy beszélgetés John és Mustapha Mond között, ami kifejezetten érdekes volt és nagyon tetszett. Talán azt mondanám a könyv fénypontjának.
Ezzel együtt viszont szerintem ez a könyv borzalmas. Nem azért, mert rossz lenne, hanem mert a világa miatt nem tudtam élvezni. Van egy barátnőm, aki azért nem olvas disztópiát, mert szerinte az élet így is elég szar, nem akar még arról olvasni, hogy mindenhol máshol is szar, és most értettem meg őt. Nekem ez egyszerűen túl sok volt.
És mégis, azért olvasás közben elgondolkoztam, hogy nem lenne-e egyszerűbb minden, ha ebben a világban élhetnénk…

Kedvenc karakter: -
Ami legjobban tetszett: a végén a beszélgetés
Ami nem tetszett: a világ
Értékelés: 3/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése