Filmes sarok: Így neveld a sárkányod 2.

Oké, tisztázzunk valamit: 23 éves vagyok, és szeretem a meséket. Az Így neveld a sárkányodat (továbbiakban az egyszerűség kedvéért csak HTTYD-nak írom majd) már nem is tudom megszámolni, hányszor láttam, de az tuti, hogy többször, mint bármelyik másik gyerekkori kedvencemet. Az tudom, hogy a Szépség és a Szörnyeteget és az Oroszlánkirályt is milliószor megnéztem, de biztos vagyok benne, hogy nem annyiszor, mint a HTTYD-t. És kicsit szomorú vagyok, mert én nem moziban néztem meg, akkoriban azt gondoltam, én kinőttem a mesékből, mert épp elegem volt a Disney-ből (azt meg meg se néztem, hogy ez Dreamworks). Szóval azt hiszem körülbelül másfél vagy két és fél éve láttam. Nem emlékszem igazából, csak arra, hogy télen, karácsony előtt. Nővérem többször is emlegette, és unokatesómmal kibeszélték, hogy hányszor látták már, volt, hogy egymás után többször is megnézték, és van egy ilyen kattanásom, amikor nekiállok meséket nézni. Ez is egy ilyen kattanás volt, hogy na, most akkor megnézem ezt. És megnéztem. Aztán azon a héten megnéztem még vagy ötször. Minden nap arra aludtam el, úgyhogy az elejét már szó szerint tudom idézni. És a mai napig két-háromhavonta újra és újra megnézem, mert nem tudom megunni. Van, hogy benyomom háttérzajnak, és akkor írok mellette blogot vagy valami. Szóval igen, egyértelműen ez a kedvenc mesém, sőt ki merem jelenteni, hogy a kedvenc filmjeim között is ott van (ahol például A holló meg a Donnie Darko is).
Hogy mi fogott meg benne ennyire? Egyértelműen Fogatlan. Imádom a sárkányokat, és ez a történet abszolút rádob arra, hogy a sárkányok szerethető, békés állatok. Hablaty úgy lett megalkotva, hogy a legtöbb fiatal együtt tud vele érezni, mert kívülálló. Illetve nem tudom, hogy az átlag gyerekek mit éreznek, de mivel én sem jöttem ki soha az osztálytársaimmal, ezért abszolút meg tudtam érteni Hablatyot. Aztán rengeteg a humor benne, ott van Fogatlan, a látványvilág gyönyörű, egyszerű és érthető az üzenete, ott van Fogatlan, és mivel nem Disney, nem nyomnak le egy négyperces szólót minden harmadik percben. Sőt, egyáltalán nincs is benne ének (halleluja). És említettem már Fogatlant? Merthogy ő a kedvenc sárkányom az egész világon (bocsi Draco a Sárkányszívből).

Azt hiszem, ebből a „rövid” kis bevezetőből kiderült, mennyire szeretem a filmet, úgyhogy azt már nem is ecsetelem, mennyire vártam a második részt (nagyon). Természetesen mi voltunk az egyetlen huszonéves csapat a moziteremben, gyerek nélkül, ráadásul a kezünkben vittük a HTTYD-menüt, mert Fogatlan az kell. Nembaj, jó lesz ez, nem gáz, hogy felnőtt emberek vagyunk, majd leütjük a gyerekeket, ha idegesítőek lesznek.
Aztán elkezdődött a film, és én csak ültem, és bámultam. Imádtam minden egyes képkockáját. 3D-ben néztük, és aki gondolkozna rajta, hogy érdemes-e 3D-ben nézni, annak üzenem, hogy igen! Maga a grafika egyszerűen gyönyörű, de a 3D sokat dob rajta, mert tényleg térbeliek lesznek a dolgok tőle. Amiért nem szeretem a 3D-t azok a dolgok, amiket direkt úgy csinálnak meg, hogy feléd mennek a tárgyak meg állatok, és te jól megijedj, na, ilyen nem volt benne, vagy csak alig. Remekül használták a technikát, úgyhogy nagy ölelést küldök minden grafikusnak meg azoknak, akik ezen dolgoztak. Tudjátok mit? Az egész stábnak küldök egy nagy ölelést.
A zene egyszerűen fantasztikus. Áldom az eszüket, hogy felvették ugyanazt a pasit, aki az első részét csinálta, mert visszaköszöntek ugyanazok a dallamok, amelyek az első részben, és nagyon jól összefűzi a jellegzetes hangokat az újakkal. Egy dal volt benne, amit a szereplők énekeltek, és nálam felkerült a legszebb szerelmes dalok listájára. Nem volt nyálas, nem idegesített, és még humor is vittek bele. Köszönöm John Powell!

És most, hogy már mindent elmondtam, amivel kicsit húzhattam a türelmeteket, jöjjön a lényeg: a történet. El tudjátok hinni, hogy ezt el lehetett volna rontani? Merthogy el lehetett volna. Tehettek volna bele szerelmi háromszöget, amitől nagyon féltem a film egy pontján; lehetett volna gusztustalanul nyálas az a rész, ahol Pléhpofa és Valka (Hablaty anyukája) találkoznak; rámehettek volna Astrid és Hablaty kapcsolatára, ami a gyerekeknek teljesen érdektelen, és a felnőtteket is Fogatlan érdekli; ráépíthették volna az egészet a sorozatra (amit szerintem egyébként teljesen kizártak, merthogy egy utalás sem volt rá), figyelmen kívül hagyva, hogy a legtöbben arról sem tudnak, hogy van sorozat (de van, nézzétek meg, mert jó); átvehették volna a sorozat történetét, leszarva a tényt, hogy azok a sztorik nagyon jók húsz percben, de nem jók másfél órában. Szóval igen, el tudták volna rontani. De nem tették, egy rossz szavam nincs se a történetre, se a karakterekre, se úgy semmire (oké, lesz majd később, de azt a végén).
Nagyon szerettem, hogy Hablatyék végre felnőttek. Illetve még a felnőttkor küszöbén álltak, de nem hagyták meg őket fiatal tizenéveseknek, hanem húsz évesek voltak. Így egy kicsit közelebb éreztem magamhoz őt, főleg, hogy ugyanúgy küzdött a felnőtté válás problémáival, amin én most keresztülmegyek. Ezzel együtt viszont nem volt élvezhetetlen a gyerekek számára, mert ugyan beszéltek a felelősségről, de nem kezdtek el életvezetési tanácsokat osztogatni, vagy a felnőtt fiú-lány kapcsolatról beszélni. Nem mintha lett volna idő ilyesmire, mert eléggé rákoncentráltak a sárkányokra, amit nagyon-nagyon jó ötletnek tartok.
Akárcsak Hablatyot, Valkát is nagyon megkedveltem. Nem véletlen, a fiú az anyjára ütött. Pont olyan makacs és különc Valka, mint Hablaty. (És ha már Hablaty, nem tudom, mi van ezekkel a féllábú, fiatal fiúkkal, de van bennük valami, amitől olyan szerethetőek lesznek. De azért nem vagyok amputációfetisiszta.) Jaj, és különösen szerettem Hablatyban, hogy ilyen kis műszaki kocka. Annyira szívesen megnéztem volna részletesebben is a kis kütyüit, kár, hogy erre már nem maradt idő.
Örömmel láttam, hogy annak ellenére, hogy Astrid már párkapcsolatban él, nem változott, még mindig egy kemény csaj, akit nem ijeszt el holmi rosszfiú, és nem is kezd gusztustalan nyálzásba vagy hisztibe. A többiek csak önmaguk voltak, ami rendszerint igencsak szórakoztató volt. Ó igen, a humor. Hát az volt benne rendesen. Nightingale szerint hangosabban röhögtünk, mint a gyerekek. De hát ha vicces, akkor vicces, na.

Külön pluszpont a visszatérő elemekért. Nem, a film nem ismétli önmagát, de nagyon jó volt, hogy megvoltak az olyan dolgok most is, mint az elsőben. Például Hablaty az elején elmond pár dolgot Hibbant-szigetről, és a végén szintén, csak teljesen más információkkal, aztán ott volt a rajzolós jelenet is és a „Nemár, tudod, hogy ezt nem lehet kimosni” mondat. Ó, és az a rengeteg sárkány. Annyi, de annyi felfedeznivaló van még (igen, már most várom a harmadik részt).
Mivel ez egy gyerekmese, nem számítottam nagy meglepetésekre, és majdnem fel is készültem. Persze azért eltaláltam, mi lesz majd, de belevittek egy akkora csavart, hogy csak úgy néztem. Nem hittem volna, hogy ezt meg merik lépni egy mesében. De azt kell mondjam, nagyon jót tett neki. Mese létére sokkal inkább felnőtteknek valónak éreztem, de a nevetésből (és szipogásokból) ítélve azért a gyerekek is jól szórakoztak.

Egy valamivel volt gondom, de az is csak aprócska dolog. Na ki találta ki már előre? Igen, a fordítás. Úgy alapjában véve nem mondtam volna rossznak (de előbb azért meg szeretném nézni eredeti hanggal is, hogy erről meggyőződjek), csak a nevekkel nem tudtam kibékülni. Jó, angolul néztem a sorozatot, de istenem, nem lehetett volna jobban lefordítani Hookfang vagy Meatlug nevét? Szerencsétlen sárkányokat Kampónak és a Bütyöknek hívják magyarban.
A kedvencem (Fogatlant leszámítva, mert természetesen ő a legjobb még mindig) Hablaty és Fogatlan kapcsolata volt. A legjobb bromance, amit valaha láttam. Úgy szeretnék én is egy Éjfúriát!
Ezek után már csak egy gondom van a filmmel. Hogy fogom így megnézni az első részt? Csak arra fogok tudni gondolni, hogy hol van már a második, mert az jobb volt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése