George R. R. Martin: Trónok harca (A tűz és jég dala 1.)


Időtlen idők óta léteznek mesék, bennük pedig tündérek, szörnyek, különböző lények. Tolkien óta a fantasy műfaj, mint olyan új alapokra helyeződött. Nem minden fajt ő talált ki, de vitathatatlan tény, hogy egy gyönyörű világot épített fel, és mégiscsak ő a fantasy atyja. Most azonban nem róla lesz szó, akármennyire is fanatikus rajongója vagyok. Szóval manapság igazán nehéz valami újjal, egyedivel előrukkolni, de George R. R. Martinnak ez sikerült.
A Hét Királyság uralkodója, Robert Baratheon király már tizenöt éve ül a trónon, ahonnan letaszította az utolsó Targaryen uralkodót, amikor Deresbe megy, hogy Eddard Starkot kérje fel segítőjéül.
Oké, ez elsőre talán kicsit zavaros, és mikor belevágtam, azt hittem, nem fogom érteni a felét sem, de nagyon hamar belerázódtam. Sokáig halogattam az olvasást, mert őszintén szólva, kicsit féltem tőle. Annak ellenére, hogy körülöttem mindenki ezt olvassa, nézi, beszél róla, még egy poént sem sikerült lelőniük (vagy csak nem emlékszem rájuk), úgyhogy ez a kisebb csoda volt a jel, hogy most már igazán ideje volna belevágni, mielőtt bármiről is tudomást szerzek.

Általában azért ódzkodok az ehhez hasonló könyvektől (ahogy a középkorban játszódó sorozatoktól is), mert egyszerűen képtelen vagyok megérteni a politikai dumát és a hatalmi játszmákat, ezért unom az egészet. A legjobban az lepett meg, hogy nem csak követni tudtam az eseményeket, de meg is értettem mindent. Mert nem volt bonyolult vagy érthetetlen. Egyszerűen le volt írva, mi volt akkor, mi van most, és ki kinek a kije. Persze van itt taktikázás, háttérben szervezkedés, ármánykodás, de mégis érthető volt minden számomra.
A másik, ahol nálam elbukhatott volna a könyv, az a karakterek. Annyi ember van benne, hogy szinte képtelenség mindenkit számon tartani, de úgy van leírva az egész, hogy meg lehet jegyezni, ki kicsoda, és kivel milyen kapcsolatban áll. Ha pedig mégis bajban lennénk, a függelék ilyenkor nagy segítségünkre lehet.
A világ felépítése aprólékos és részletes. A könyvben van térkép is, hogy könnyebben tudjuk követni a szereplőket. A műfaj fantasy, de ha valaki a manapság ismert vámpíros, vérfarkasos történetre vágyik, csalódni fog. Klasszikus történet ez, királyokkal, várakkal, és néhány ismeretlen lénnyel. Velük tulajdonképpen alig találkozunk, vannak rémfarkasok, hallunk történeteket rég eltűnt sárkányokról, erdő gyermekeiről, de ennyi. Nem kapunk bevezetésként hosszú leírásokat a világ lényeiről, az előzményekről vagy a Hét Királyság történelméről. Ahogy halad a cselekmény, úgy bontakozik ki lassan a világ előttünk, és úgy ismerjük meg a múltat is meséken, emlékeken keresztül. Én speciel ezt a fajta megoldást szeretem jobban.

A leírás részletes, épp elég sok van belőle az én ízlésemnek, a stílus pedig gördülékeny, ettől nem lesz vontatott, unalmas. Aki nem tudta végigolvasni a Gyűrűk urát a lassúsága miatt, annak bátran merem ajánlani ezt a könyvet, mert ebben nincs minden dombnak iszonytató története. A leírás E/3, azonban megmaradunk az adott karakter szemszögénél, így némileg homályban tud tartani minket, miközben a legtöbb főszereplőt és helyszínt megismerhetjük.
Elsősorban a Starkok állnak a történet középpontjában, számomra eddig ők a legszimpatikusabbak. Eddard jószívű és igazságos, így nevelte gyermekeit is, ami a regény folyamán megmutatkozik. A Lannisterek a másik fontos család, köztük is vannak érdekes karakterek. Van, akit kifejezetten szeretek, de van, akit ki nem állhatok. Érdekes, ha megfigyeljük, nem azt látjuk, hogy a jó és a rossz küzd egymással, hanem emberek, emberi tulajdonságokkal. Persze van, aki hataloméhes, van, aki kegyetlen, és van, aki csak igazságot akar és békét, de mindenkiben van akarat, kétség és félelem is. Ez teszi olyan élővé Martin karaktereit.

A cselekmény kicsi lassan indul be. Legalábbis az akció nem az elején van, de azért hamar olvashatunk mindenféle izgalmakról. Azzal riogattak, hogy ne szeressek meg senkit, mert úgyis majdnem mindenki meghal, de sokáig nem értettem, miről beszélnek. A könyv végefelé haladva viszont minden értelmet nyert, az emberek sorra elkezdtek hullani. Ha valaki azt gondolja, XY nem fog meghalni, csak azért, mert főszereplő, az téved.
Szóval ez a könyv izgalmas, egyszerűen elvarázsolt, alig akartam letenni a kezemből. Imádtam, és simán az év legjobb olvasmányai közé került. Mindenképpen olvasd el, ha már elmúltál tizennyolc (vannak benne véres részek részletezve).

Kedvenc karakter: Havas Jon, Tyrion Lannister
Ami legjobban tetszett: a rémfarkasok
Ami nem tetszett: az egyik stratégiai megbeszélésnél elvesztem
Értékelés: 5/5
Kiadó: Alexandra
Oldalszám: 890 oldal

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése