Isaac Marion: Eleven testek

Kiadó: Libri
Oldalszám: 308 oldal
Fordító: Nagy Gergely

R zombi. Nincs neve, nincsenek emlékei, és szívverése sincsen. Álmai azonban igenis vannak. Ő egy kicsit más, mint a többi hulla.
Egy elhagyott város romjai között találkozik egy lánnyal. Julie-nak hívják, és mindenben szöges ellentéte azoknak, akikkel R addig a napjait töltötte: szenvedélyes, okos és nagyon is él. Egy vibrálóan élénk színfolt a kietlen szürke képen. Maga sem érti, miért, de R ahelyett, hogy megenné, inkább megmenti Julie-t. Idővel furcsa, feszült, ám mégis gyengéd viszony kezd kibontakozni köztük.
Még sosem történt ehhez hasonló. Bár ellentmond minden logikának vagy törvénynek, Julie hatására R többé nem képes belenyugodni a halálába. Ismét lélegezni, élni akar. Ám a rideg, pusztulásnak indult világot már csak komoly harcok árán lehet megváltoztatni…

Még mielőtt egyáltalán a kezembe vettem volna a könyvet, elkövettem egy nagy hibát: megnéztem a filmet. Alapvetően azt vallom, hogy előbb elolvasom a könyvet és csak aztán nézem meg a filmet, mert a könyv általában jobb szokott lenni, és nem akarom elrontani az élményt azzal, hogy előre tudom, mi fog történni. Nos, sokáig nem jutottam hozzá a könyvhöz, a film meg nagyon érdekelt, úgyhogy megnéztem. A másik gyarlóságom: tudom, hogy filmet soha, semmilyen körülmények között nem hasonlítunk filmhez, de ez egy olyan rossz szokás, amit nem tudok levetkőzni, pedig higgyétek el, nagyon igyekszem. A könyv olvasása közben pedig nem tudtam nem hasonlítgatni, mert többször is láttam a filmet, amit egyébként szeretek. Az értékelésemben igyekszem pusztán a könyvre hagyatkozni, de biztos vagyok benne, hogy azért elő fog kerülni hasonlítgatás.
Elég sok zombis történetet olvastam, láttam már, úgyhogy benne vagyok a témában, de ilyennel még nem találkoztam. Egyedi módon közelíti meg az élőholtakat, és ez különösen tetszett. Ők nem azok az agyatlan fertőzöttek, akik csak a kajára mennek, hanem nekik is van egy rendszerük, ott élnek a reptéren, és többé-kevésbé szervezettek. Lehet, hogy csak amolyan reflexből, de megmaradtak nekik az olyan alapvető dolgok, mint a házasság és a gyereknevelés, és ez nagyon megfogott. Nem is annyira különböztek tőlünk, egyszerűen csak olyan volt, mintha belesüppedtek volna a szürke hétköznapok monotonitásába, hogy aztán ezt csinálják tovább, csak éppen agy nélkül. Nem lövök le nagy poént, ha elmondom, hogy nem derül ki, hogyan jött is ez a vírus vagy átok, de én erre tippelnék. A zombikat általában a fogyasztói társadalom reflektálásaként tartják számon, de úgy hiszem itt most a rohanó életmódunk fricskázása volt. Csak tesszük a dolgainkat nap nap után, de nem igazán élünk, és ez az, ami sokszor nekem is hiányzik, erre akarja felhívni a figyelmünket az író. Legalábbis szerintem, de lehet, hogy tévedek.

Szóval vannak az Elevenek és a Holtak, és van R. R Holt, de nem úgy tűnik, mintha igazán jól be tudna illeszkedni a zombik közé, mert halott létére igencsak sokat gondolkodik és beszél. Szerettem az ő szemén keresztül látni a dolgokat, mert igazán érdekes volt. Megvoltak nála az alapvető funkciók, mint a beszéd, hörgés, éhség, de mégis több volt ennél. Nagyon szépen leírta, mi volt régen, milyenek is a zombik, úgy alapvetően korrektül vázolta a helyzetet. Nyilvánvalóan nem Dosztojevszkij-szinten ábrázolta a tájat nekünk, de azért elég választékosan gondolkodott. Emellett pedig még vicces is volt. Nem a hangosan röhögős fajta humorral rendelkezett, inkább azt a finom iróniát használta, amit én úgy szeretek. Nem is kérdés, hogy megkedveltem-e őt, mert ezek után nem lehet őt nem szeretni.
Julie Eleven, de néha túlságosan is. Amikor épp a „mindenkit szétrúgok” hangulatában van, akkor bírtam, de időnként túl sokat beszél, és annyira nem is kemény, mint amennyire ezt mutatja. Egy bizonyos szinten meg tudom érteni, mert nehéz dolgokon ment keresztül, de kicsit sok volt már az önpusztításból. (A filmben jobban bírtam.)
A könyv harmadik fontos szereplője Perry, aki ugyan a könyv elején meghal (ez sem spoiler), de az emlékeken keresztül majdnem végig újra és újra felbukkan. Tetszett ez a megoldás, így megismerhettük Julie múltját és az életet a Stadionon belül. Perry nem egy rossz srác, tulajdonképpen egészen szimpatikus, de azért valahogy mégsem lopta be magát a szívembe. Pedig okos gondolatai vannak, meg alapvetően az sem áll távol tőlem, ahogy a világot látja, amikor R-rel „beszélget”. Ennek ellenére mégsem sikerült megszeretem úgy igazán.

A történet a könyv feléig ismerős volt számomra, mert odáig a film nagyjából követi a könyvet, és utána sem volt sok meglepetés, habár itt már azért jelentősen eltértek az alapanyagtól. Nem volt rossz, de azért jobb is lehetett volna. Az első fele nagyon tetszett, és ott nem is tudtam letenni, a második felénél már azért előfordult, hogy felnéztem a gépre, hogy mi történik a nagyvilágban. Be tudott szippantani, de könnyen ki is jöttem belőle.
Örültem, hogy végre nem csak Amerikán van a hangsúly, hanem a világ többi része is szóba került. Jó, persze, mindenkinek az a fontos, amit ott van körülötte, de pár mondatból megtudtuk, hogy ugyanez a helyzet Párizsban meg Londonban is. Emellett nagyon tetszettek még a képek a szervekről, tök érdekesnek találtam őket.
Viszont amit nem értettem se a filmben, se a könyvben az a kocsikázós jelenet. Ott vannak bezárva egy repülőgépbe, és a csaj nem mehet ki, mert akkor megeszik. Ennek ellenére mégis ki tud menni, de annyira azért mégsem, hogy elmeneküljön, de mégis el kell ütni az időt valamivel, hát akkor kocsikáznak. Komolyan? És senkinek nem jutott eszébe, hogy „jé, egy autóban ülünk, ami működik, mi lenne, ha most elhajtanék a repülőtér mellett és egyenesen visszamennék vele a Stadionhoz?”. Vagy csak nekem vannak ilyen gondolataim? Túl sok zombisorozatot néztem?

Szerettem, hogy komolyan veszi magát, de mindezekkel együtt viccel is. Volt két nagyon érdekes jelenet, és most enyhe spoiler következik: amikor R gyerekei tanulják, hogyan kell megölni egy embert, és amikor a Stadionban R látja, hogy egy Eleven kislány hogyan boncol fel egy zombit. Ezeknél elgondolkodtam egy kicsit, és rájöttem, hogy tulajdonképpen egyik faj sem rosszabb a másiknál, mindkettő csak tanulni és érteni akar, mindeközben pedig mindketten azt gondolják, a másik a rossz. Ez nagyon tetszett. Meg vettem az utalást, mindenki érti, hogy a lányt Julie-nak hívják, a fiút R-nek, és még erkély-jelenet is van.
Szóval nem volt ez rossz, de valahogy mégis többet vártam. És nem mondom, hogy a film jobb volt, mert ilyet nem mondunk, de nekem az jobban tetszett. Talán Julie miatt, talán azért, mert elfért volna több humor is benne, de nem ez életem legjobb zombis története. Még csak nem is a legjobb romantikus története.

Kedvenc karakter: R
Ami legjobban tetszett: az első fele
Ami nem tetszett: Julie időnként nagyon idegesítő volt
Értékelés: 4/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése