Filmes sarok: Only Lovers Left Alive

(A magyar címét nem vagyok hajlandó leírni.)
Az olvasáshoz egy kis hangulatkeltő zene:



Jó, bevallom, én is csak lányból vagyok, nyilvánvaló, hogy elsősorban Tom Hiddleston miatt akartam ezt a filmet megnézni. Le se tagadhatnám. De van más okom is. Nem, nem Tilda Swinton, habár őt is imádom. Nem, nem is azért, mert vámpíros. Megnéztem a trailert, és úgy gondoltam, ez nem egy tipikus tininyál, hanem elég komoly, elmélkedős, és ezzel már el is volt döntve, hogy megnézem. Nos, sikerült eljutni a moziba (eleinte azt hittem, ez nem is valósul meg, mert nem nagyon láttam sehol, hogy műsorra tűzték volna, de jó hír: adják az Urániában és a Művész moziban is), és jelentem, újranézős a film. De hogy ne rohanjunk annyira előre, először is elmesélem részletesen, milyen volt azon túl, hogy jó.
Aki egy tipikus vámpíros filmre számít, esetleg bármilyen jelentősebb cselekményre, az csalódni fog. Mert hogy ez nem olyan. Több helyen láttam, hogy a cselekmény annyiból áll, hogy Adam és Eve találkoznak, aztán jön Ava, Eve húga, és mindent tönkretesz, és ez esetleg még meg is állná a helyét, de ezt úgy mondják, mintha bármit is számítana a film során. Nos, nem sokat. Ennél a filmnél ugyanis aligha lényeges a cselekmény. Sokkal inkább az érzések, a gondolatok fontosak, amiket a film közvetít.

A legfurcsább számomra, hogy ebben a filmben nincs úgymond tanulság (ezt most kicsit sarkítottam). Nem jutunk el A-ból B-be, nem változik semmi, és én az ilyen filmeket kifejezetten utálni szoktam. Mert annak a filmnek nem látom értelmét. Ilyenkor látványosan unatkozom, és alig várom, hogy vége legyen az egésznek. Vagy még ha jó is, amennyiben a végére nem ad semmit, akkor kiakadok. A különös az volt, hogy annyira lekötött a film, hogy beszélni is elfelejtettem. És nem Tom meglepően sokat szereplő kocka hasa vonta el a figyelmem. Na jó, az is egy kicsit. Kicsit nagyon. De nem ez a lényeg, hanem az, hogy két órában nézem, hogyan szenvednek a vámpírok, és lekötött. Persze azért van benne bőven elmélkednivaló, és mindenki levonhatja belőle a maga tanulságát, de nem fut ki igazából sehova.
Na ez is, a vámpírság. Szintén úgy harangozták be, mintha lényeges lenne bármilyen szempontból, de igazából csak ez eszköz, hogy halhatatlanok legyenek a főszereplők. Mert Adam nem a vámpírságtól szenved, ő a halhatatlanságtól szenved. Látja, milyenek az emberek, hogyan teszik tönkre a bolygót, hogyan tékozolják el az életüket, és nem véletlenül hívja őket zombiknak. Ami kicsit ironikus, de ha belegondolunk, neki van igaza.

Nagyon tetszettek a gondolatok, amiket közvetíteni akart, hogy az egész ennyire lassú, ennyire elmélkedős, és maga a hangulat. Elsősorban a hangulat az, aminek sikerült megfognia, és nem is eresztett el egészen a végéig. Ha ehhez még hozzávesszük a zseniális filmzenét is, akkor megkapjuk a „Fummie tátott szájjal ül két órán keresztül a moziteremben”-szindrómát. Oké, nem ültem tátott szájjal, de a hatás megvolt.
Ahhoz képest, hogy ez nem egy tipikus hollywoodi film, volt benne humor. Nyilvánvalóan nem az a megszokott fajta, hanem kicsit szurkálódós, modern vámpíroknak beintős, na meg a halhatatlansághoz kapcsolódó. Kit érdekel, hogy Byron bunkó volt, ha lehetett vele haverkodni?

Újra és újra elámulok, Tom mennyire jó színész, egyszerűen zseniális volt, Tilda Swintonnal együtt. Mindketten azok voltak, és éreztem közöttük a kémiát. Olyanok voltak, mint a nyugdíjas házasok, és ezt remekül sikerült visszaadniuk. Mia Wasikowska is nagyon jól hozta Avát, aki pont annyira volt idegesítő, mint amennyit a film megkövetelt. Vagyis utáltam, mint állat. Tökéletesen meg tudtam érteni Adamet vele kapcsolatban, és szegény éppen olyan volt, mint amilyen én is szoktam lenni ilyen idegesítő emberekkel szemben.
Abszolút ajánlom mindenkinek, aki szereti az ilyen lassú, elmélkedős filmeket. Vagy azoknak, akik szeretik Tom Hiddlestont, mert nekik is van mit nézni. Viszont ne higgyetek a trailernek, mert az nagyon akciódúsnak mutatja be, de erről szó sincs. Ennek ellenére szerintem remek film, biztosan megnézem még párszor.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése