Filmes sarok: Bosszúállók - Ultron kora (Avengers: Age of Ultron)

Figyelem! Ez a bejegyzés minden eddigi Marvel filmre nézve spoileres lehet (leszámítva az AoU-t, annak a spoilereit csak a végén írom le), úgyhogy aki nem látta a többit, de meg akarja nézni, annak csak óvatosan! Ne mondjátok, hogy nem szóltam!



Még ki sem jöttem a filmről, a stáblista ment, amikor arra gondoltam: „hogy a fenébe fogok én erről a filmről spoilermentesen írni?” Elárulom, sehogy, úgyhogy kénytelen leszek ketté szedni a bejegyzést, de azért igyekszem a legtöbb dolgot leírni rébuszokban vagy általánosságban értve.
Ezt a filmet majdnem két éve várom, amióta láttam az első részt, alig bírtam kivárni, hogy jöjjön a második. És újra itt vannak, Vasember, Amerika kapitány, Thor, Hulk, Sólyomszem és a Fekete Özvegy, örömujjongás, konfettik. A nyitójelenetben el is indulnak együtt, hogy megszerezzék Loki jogarát, az indulást ugyan nem látjuk, hanem rögtön belecsöppenünk az akcióba, és kislányos lelkesedésemben ugráltam a széken, mert vége visszatért a legjobb szuperhőscsapat (bocsi DC-fanok). A jogar megszerzése után Tony, Bruce segítségével létrehozza Ultront, ami nem sül el túl jól, mivel kiderül, hogy Ultron nem úgy gondolkodik a békéről, mint mások, de hát egy újszülöttnek hiába magyaráz az ember. Nos, egyelőre nem is mennék bele bővebben a cselekménybe, azt majd később, a spoileres részben.
Nagyon szeretem a Marvelt, de amikor megtudtam, hogy nem lesz Loki az Ultron korában, azért kicsit elbizonytalanodtam, mert lehet, hogy elfogult vagyok, de akkor is Loki a legjobb főgonosz a Marvel univerzumban, és ezzel senki sem vitázhat. Pont. De jelentem: Loki nélkül is össze lehet hozni egy nagyon ütős szuperősfilmet (lásd például a Tél katonája című filmet, ahhoz képest, hogy Amerika Kapitány, baromi jó lett), ilyen lett az Ultron kora. Messze nem a legjobb a Marvel univerzumban, de méltó helyet foglal el a sorban (nem úgy, mint például a Hulk filmek, amik említésre sem méltóak).
Imádom Joss Whedont, nem tudom, említettem-e már korábban, de most feltétlenül említem. Egyszerűen zseniálisan bánik a karakterekkel, és annyira jól össze tudja kapcsolni a kallódó történetszálakat. Minden benne van, és mégsem érzem túlzsúfoltnak. Na jó, csak egy icipicit, de ennyi még belefér. Főleg két és fél órába, amit szinte észre sem vettem, úgy elrepült. Igazából még elfért volna benne némi Agents of S.H.I.E.L.D. utalás, vagy néhány karakter itt-ott, de aztán rájöttem, hogy nagyon kevés ember nézi azt a sorozatot, szóval ahhoz, hogy legyen egy ilyen, meg kéne magyarázni, ami plusz fél óra lett volna. Nem mintha amúgy bánnám. De egy kis Easter Egget bedobhattak volna a sorozatrajongóknak. Így jártunk.

A cselekmény pörögős, mivel egy akciófilmről van szó, és minden robban, meg ezúttal több nagyvárost is lezúznak, és verekedés és harc, és uwáááá. Igen, ez egy Marvel film, nem tudom, mit vártatok. Egyre inkább sci-fi felé kezd tendálni ez a franchise, jó, mondjuk már akkor sci-fi volt, amikor a Thorban megmagyarázták, hogy ők nem istenek, csak földönkívüliek, aztán a Bosszúállókban jöttek a robopéniszek, és akkor még nem is említettem a Galaxis őrzőit. Itt viszont egy kicsit másfelé vesszük az irányt, és főszerepet kap a mesterséges intelligencia, ami nagyon érdekes volt, főleg azt figyelembe véve, hogyan gondolkozott Ultron a békéről (és itt most jön egy cenzúra, azon kedves olvasók számára, akik még nem látták a filmet).
Imádom ezekben a filmekben, hogy viccesek. De nagyon-nagyon viccesek, leginkább a Bosszúállók, mivel a karakterek csak össze vannak dobálva, hogy nesze, itt vagytok ti, mindannyian erős személyiségek, mentsétek meg a világot. Azt senki sem mondta, hogy ők jól ki fognak jönni egymással. Bár a banda egészen összeszokott a legutóbbi akció óta, azért vannak itt még verbális és non-verbális harcok is, természetesen ezek a jelenetek mind ott vannak a kedvenceim között. Annyira vicces, hogy képesek voltak megnevettetni egy akciójelent közepén, egy mondattal vagy egy nézéssel, és van egy olyan gyanúm, hogy a mellettem ülők agyára sikerült mennünk barátnőmmel, mert látványosan elültek mellőlünk a film közepén. De hát ha vicces, miért ne röhögjek rajta? Plusz tele van utalással, amit feltétlenül azonnal jelezni kell a velem jövő embernek, aki ezzel szintén tisztában van, hogy együtt tudjunk fangirlködni.

Ó, apropó, még egy dolog, amit imádok a Marvelben. Az utalások. Utalások vannak mindenhol. Tuti, hogy a fele fel se tűnt a sebesség miatt, de itt aztán mindenre utaltak. (Galaxis őrzői, három év múlva ti is benne lesztek!) Ééés ha már utalások: lehet, hogy a sorozatra nem volt utalás, de a sorozat annyira utalt a filmre, hogy a 19. rész gyakorlatilag a film felvezetője. Komolyan, ha nézitek a sorozatot, mindenképp nézzétek meg előbb a 19. részt, megéri.
Azt hiszem, Joss Whedon belépett a kedvenc rendezőimnek fenntartott kis képzeletbeli szobába, és váltott egy örökbérletet az egyik ágyra. Bár ezzel már a Firefly megnézése után is tisztában voltam, de úristen. Ennek az embernek szerintem karakterépítést kéne tanítania valahol. Az rendben van, hogy a Vasembernek, Thornak, Amerika Kapitánynak és Hulknak (ha azokat a borzalmakat annak vesszük) voltak saját filmjei, ahol megismerhettük őket, de Sólyomszem és Fekete Özvegy valahogy eddig kimaradt. A rajongók pedig égtek a vágytól, hogy nekik is legyen egy közös filmjük, de Joss ezzel a filmmel remekül megoldotta. Két és fél órába sok minden belefér, például hogy a két elhanyagolt karakternek csináljanak háttértörténetet, és mindezt meg tudták tenni maximum húsz percbe sűrítve, úgy, hogy még értelme is van, és nem éreztem feleslegesnek. Sólyomszem kicsit több figyelmet kapott, és engem figyelmeztettek, hogy ez egy Sólyomszem love story lesz, de nem éreztem annak. Örültem, hogy megismerhettem az ő hátterét, és annyit kell mondanom, hogy én is hittem róla valamit (amit a legtöbben feltételezünk), és kiderült róla valami egészen más, és így ültem, és… „hát erre nem számítottam, de basszus, ez mennyire jó!” Most már sokkal jobban szeretem Clintet. Ha már love story, akkor inkább a Fekete Özvegyé volt jelen, de azt sem éreztem annyira gáznak. Annak ellenére, hogy amúgy nem hiszem, hogy egy Avengers filmbe szükséges lenne szerelmi szál. Ráadásul Nat nem egy tipikus lány, még így nagyon badass volt, sőt, talán még jobban, mint eddig.
Aztán van itt nekünk még két mut… izé… inhumanünk, Skarlát Boszorkány és Higanyszál… maradjunk inkább a Scarlet Witch és Quicksilver megnevezésnél. Érdekelt, hogyan hozzák be őket a filmbe, mivel Quicksilver már benne volt az X-menben, ahol ő egy mutáns volt, de azok a jogok a Foxnál vannak, a Marvel meg a Disney-nél, ők pedig nem mutánsozhatják le őket. Hát Marvelesen oldották meg, de teljesen rendben volt, és persze mindkettejüket imádtam.
A színészek teljesen rendben voltak, Paul Bettany előtt emelem a kalapom, és természetesen kellett bele egy félmeztelen Chris Hemsworth-jelenet, mert a készítők tisztában vannak vele, hogy lányok is vannak a nézők között, és ezt egy cseppet sem bánom (grilstuff). A zenét Danny Elfmen szolgáltatta, úgyhogy nem kérdés, hogy jó volt-e, a harcok szokásosan jól voltak koreografálva, különösen Scarlet Witch mozdulatai voltak látványosak. És igen, vannak benne sablonelemek, de ez cseppet sem ront az élményen.

Ami nekem hiányzott, az a S.H.I.E.L.D., nem konkrétan a sorozat, hanem a szervezet, és kicsit benne is volt, és igazából nem hozhatták be a sorozatot, mert az túl bonyolult lett volna, és ha csak a filmeket nézzük a Tél katonája után nem igazán maradt S.H.I.E.L.D., de hiányzott. Örülök, hogy a Bosszúállók maguktól is össze tudtak állni, de hiányzott az, ami összetartja őket. Meg egyébként én imádom a szervezetet, mármint a tényleg igazit, és nem a kamut (sorozatnézők ezt most értik).
Falcon a kamu-szuperhős, mert megjelent a film elejében és a végében, én meg csak néztem, hogy de menő a cuccod, köszi, hogy beszálltál a csapatba, megmenteni a világot meg ilyesmi. Tudom, az ő karaktere, nincs felépítve, és nehéz sok ember szálával bánni, de azért egy snitt belefér volna, hogy szétrúg egy robotsegget vagy ilyesmi. Biztos félt, hogy meghal, aztán leszarta, hogy közben egy fél város elpusztul, úgyhogy be sem szállt a buliba.
A fordításon már meg sem lepődök, hogy nem volt jó. Igazából nem is emlékszem, mikor volt olyan, hogy nem volt vele problémám. Az még csak hagyján, hogy voltak benne félrefordítások meg ilyesmi, és tisztában vagyok vele, hogy baromi gyorsan kell dolgozniuk vele, de körülbelül öt percbe meg egy google-keresésbe került volna az, hogy megnézzék, hogy a Bosszúállókban nem mondhatják ki, hogy mutánsok, és egyáltalán semmilyen mutánsok nem lehetnek benne, ezért is lettek úgy belerakva az ikrek ahogy. A mutánsok a Foxnál vannak, tehát a Disney-ben nem lehetnek benne. Akkor mi a jó életért kellett az inhumaneket mutánsra fordítani? (Megjegyzés: azt hiszem, nem is az „inhuman” szót használták rá a filmben, de a sorozatban ezt szokták mondani.) Akkor sem mutánsok, nincsenek mutánsok, kész.
Úgy egyébként nagyon-nagyon jó volt a film. Nálam csak egy hajszálnyival marad le az első résztől, de a Top 5 Marvelben mindenképpen ott van. Ajánlani meg egyértelműen nem fogom senkinek, felesleges, aki látta a többit, az ezt is meg fogja nézni, akit meg nem érdekel, az úgyse. Apropó, nincs plusz jelenet a stáblista után, csak egy van közben, de hiába mondom, aki igazi Marvel-fan, úgyis bent marad, én is ezt tenném.

ÉS MOST JÖN A SPOILER

Nem a fájdalmassal, hanem a viccessel kezdem.
Tehát ott van két MI, állnak, na jó, lebegnek egymással szemben. Ott vannak, és láttuk már korábban, ahogy összecsapnak nem fizikai szinten. Ott vannak, és egyszer csak elkezdenek verekedni. Lássuk be, ez azért egy kicsit vicces. Ezen túl viszont imádtam a Visiont, annyira élveztem az eszmecseréjét Ultronnal, és iszonyú jól megcsinálták magát a testét is.
A fájdalmasabb meg Quicksilver. Utoljára a Tél katonájánál szaladtam bele abba, hogy egy karakter meghal, de mégse (a Galaxis őrzőinél lelőtték előre nekem). Mármint a Marvel híres arról, hogy fontos és közkedvelt szereplőket nyírjon ki, akikről aztán kiderül, hogy mégse haltak meg. A Tél katonájánál még voltam olyan gyökér, hogy bevettem, hogy Fury meghal, aztán persze csapkodtam a fejem, hogy már megint beleszaladtam, pedig tudhatnám már. Erre most felvértezve ültem be, biztos voltam benne, hogy nem veszem be, úgyse hal meg. A Marvel megint átvert. Amikor megmutatták Clint családját, le mertem volna fogadni, hogy ő lesz az ezévi áldozat, és a végső csatánál már fel voltam készülve rá. Aztán Quicksilvert szétlőtték, és amikor már a stáblista ment, még akkor is csak annyit tudtam mondani: nem halt meg, nem halt meg. Sajnálom, hogy ezt kell mondanom azoknak, akik még nem tudják, de valóban meghalt, és nem fogják visszahozni. Ezért a húzásért egyszerre szeretném megcsókolni és tökön rúgni Josst, mert végre volt elég bátorsága egy ilyen lépést megtenni (mert eddig nem halt meg nagyon senki a jók oldaláról, aki számít is), viszont fáj, mert én szerettem Quicksilvert. A moziból kifele jövet jutott eszembe, hogy igazából Culsont is megölték az első részben, és nem hozták vissza, ezért nincs is benne a többi filmben, viszont őt a sorozatban visszahozták. Igazából a filmben nem is fájt annyira az ő halála, akkor még nem ismertük annyira, és csak a sorozattal lett az egyik kedvencem. De Quicksilverért haragszom… meg nem is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése