Jessie Ann Foley: Egyszerű dal

 
A ‘80-as, ‘90-es években még hódított a Nirvana és a grunge, amiből mi sajnos kimaradtunk, mert túl fiatalok vagyunk, de az Egyszerű dal elhozza nekünk a hangulatot, és leírja, milyen volt tininek lenni abban az időszakban.
Július 14 és 18 között ti is megismerhetitek Maggie-n keresztül, elég, ha követitek az állomásokat, és a turné végén még a könyv egyik példánya is a tiétek lehet a Ciceró kiadó jóvoltából.

Kiadó: Ciceró
Oldalszám: 240 oldal
Fordító: Kleinheincz Csilla
Molyos adatlap                                

1993-at írunk, és az X-generáció Kurt Cobain és a grunge mozgalom zenéjére dübörög. A tizenhat éves Maggie Chicago nagyvárosából az Ír-tenger partjára kerül, egy szélfútta városkába, ahol rockzenész nagybátyja, Kevin által küldött magazinokon és édességeken tengődik, és nem tudja, valaha is megtalálja-e a helyét ebben az új világban. Amikor lecsap rá az első szerelem és egy hirtelen haláleset, Maggie tiltott zarándokútra indul, hogy teljesítsen egy utolsó kívánságot: „élj!”



„I'm so happy 'cause today
I've found my friends…
They're in my head”

Elolvastam a fülszöveg első mondatát, és tudtam, hogy nekem ez kell. Na jó, igazából csak Kurt Cobainig jutottam, amikor már tudtam. Én is az a gyerek vagyok, akit egy időben jól megtalált a Nirvana, és fülvérzésig hallgattam őket. Sajnos túl fiatal vagyok ahhoz, hogy emlékezzek a grunge korszakra, és bánom is, hogy mindössze három éves voltam, amikor Kurt meghalt, és értelemszerűen akkor még azt se tudtam, hogy létezik.
Az Egyszerű dalban a tizenhat éves Maggie-n keresztül ismerhetjük meg milyen volt tininek lenni a ’90-es évek elején. És amíg olvastam, megint arra vágytam, hogy bár születtem volna pár évvel korábban, mert én is szerettem volna ezt átélni.
Leginkább a könyv hangulata fogott meg, és ezért is tetszett annyira. Olyan jól átadja nem csak a zenét, hanem az egész grunge hangulatot. Hogy a legfontosabb az, hogy éljünk. Fedezzünk fel új dolgokat, utazzunk, néha cselekedjünk meggondolatlanul, szerezzünk tapasztalatot. Nem mindig az a fontos, hogy helyt álljunk minden helyzetben és példásan viselkedjünk, sokkal fontosabb az, hogy olyat csináljunk, ami boldoggá tesz minket. Annyira szerettem a könyv üzenetét.

A karakterek is jók voltak. Maggie szemén keresztül látunk mindent, és így jól átjött az egész korszak hangulata, ahogy annak idején a tinik megélték. Maggie Chicagóból költözik egy kis írországi városba, ahol kívülálló lesz, és nehezen tud beilleszkedni. A családi háttere sem a legfényesebb, anyja pár havonta új pasit talál magának, a legújabbhoz pedig feleségül is megy, így kerül Maggie Amerikából Európába. Van egy nagymamája, aki sokat vigyázott rá és a húgára, és övé a világ legmenőbb nagybátyja, Kevin, aki rockzenész. Sajnos ők azonban nem mehetnek vele, és Maggie-nek egyedül kell megtalálnia a helyét Írországban. Szerettem Maggie-t, nem volt az a tipikus lázadó tini, nem kezdett el drogozni vagy inni, csak mert az volt a divat. Igazából elég normális volt még a családi háttere ellenére is. A könyvben épp csak kezdi felfedezni az életet meg a fiúkat.
Találkozott Eoinnal, aki szintén szimpatikus volt. Nem azért, mert ő olyan nagy Nirvana rajongó lett volna, sőt egyáltalán nem volt az, de a fiú egyszerűen önmagát adta. Nem akart menőnek tűnni, hogy beilleszkedjen, és azért ez már a kilencvenes években sem gyakran fordult elő. Aranyos volt, hogy ha azt is gondolta, hogy Maggie valami butaságot vagy nem helyes dolgot tett, nem lebeszélni akarta róla, hanem inkább segített neki. Bár ehhez az is hozzátartozik, hogy Maggie szerintem nem tett semmi olyan dolgot, ami ne lett volna helyes. Persze én most sem mernék olyan dolgokat megtenni, amit Maggie tett, de ez csak azért van, mert beszari vagyok, és manapság azért már nem egészen ugyanúgy működnek a dolgok, mint jó húsz éve.

Kevin bácsit is nagyon szerettem. Nem csak azért, mert Maggie szerette, hanem mert szerintem tök király volt. Oké, oké, lecsúszott rockzenész, akinek nincs munkája, az anyjánál él, nem tudja eltartani magát és még drogozik is, ez így elmondva elég szánalmas. Ha meg azt nézzük, hogy nem mindig tett olyan dolgot Maggie-vel, ami a lány fejlődésére egészséges lett volna, főleg utálnom kéne, de nem utáltam. Ő volt a gurnge mozgalom megélője felnőttként, és látom, hogy ez egy szinten milyen szomorú, de valahogy tetszik. Nem a drogok és a szánalmas rockzenekar, hanem az életstílus. Ő meg tudta tenni, hogy azt csinálta, amit akart és amitől boldog volt. Elég gyakran kívánom azt, bárcsak én is ilyen lennék. Bárcsak le tudnék tojni mindent, és azt csinálhatnám, amit szeretek, utaznék a világban, és nem kéne semmivel sem foglalkoznom.
A történet amúgy nem rejt nagy fordulatokat. Jó, egyet. De igazából, ha úgy vesszük, ez egy majdnem tipikus YA romantikus könyv. Azt leszámítva, hogy a legtöbb YA azért nem ennyire szabadelvű. És általában azért kevésbé durva dolgok szoktak történni bennük, mint ebben a könyvben. De nem csak azoknak ajánlom a könyvet, akik szeretik a romantikus könyveket, sőt igazából nekik kevésbé, mert nem ez a fő irány benne. Inkább azoknak tudom ajánlani, akiket érdekel a grunge mozgalom vagy legalább valaha hallgattak Nirvanát.


Kedvenc karakter: Maggie, Eoin, Kevin bácsi
Ami legjobban tetszett: a hangulat és a korszak
Ami nem tetszett: -
Értékelés: 4,5/5

Dalok a könyvből

Ugyan az írónő is összeállított egy playlistet a könyvhöz, de én kiválogattam pár számot a könyvből, amit fontosnak éreztem.



Bob Dylan – The Freewheelin’ album:
Ezt Maggie anyja hallgatja, amikor épp túl van egy rosszul sikerült szakításon.

Smashing Pumpkins – Rocket:
„A hatalmas, gigászi sorsfordító koncert fellépője nem más volt, mint a Smashing Pumpkins, akik kedvenc törzshelyükön játszottak, alig néhány héttel a Siamese Dream piacra dobása után.
[…]
Aztán az összes fény kihunyt. Amikor vakító fehéren ismét felkapcsolódtak a reflektorok, a Rocket nyitó akkordjai szinte belerobbantak Maggie mellkasába. Szorosan behunyta a szemét, hogy magába zárja.”

Róisín Dubh (Dark Rose):
Ezt a dalt énekli Eoin nagynénje, Rosie a szilveszteri partin.

Raglan Road:
Ezt a dalt énekli Eoin anyukája, amikor Maggie először találkozik vele.

Grateful Dead – Brokedown Palace:
„Néhány ággyal odébb egy tagbaszakadt férfi tökéletesen formált, kopasz fejjel és olyan sima és csodálatosan fekete bőrrel, hogy az már szinte kéknek látszott – Maggie végre megértette, hogy a gael kifejezés a „fekete bőrű emberre” miért fear gorm, ami „kék embert” jelent  a kis közönség előtt ücsörgött törökülésben egy gitárral. A „Brokedown Palace”-t játszotta, a Grateful Dead egyik számát, amelyet Maggie felismert Kevin hippi korszakából.”

I Know You Rider:
„- Ismered az „I Know You Rider”-t? – szólalt meg Maggie most először azóta, hogy leült. – Egy olyan népdalféle. A nagybátyám énekelte nekem.
Ehi ujjai a húrokon mozogtak, miközben gondolkozott.
- Nem hiszem – mondta a fiú. Énekelj belőle valamennyit!
- Nem tudok énekelni – jelentette ki Maggie.
- Ne már! – tiltakozott Ashley, és átadta a spanglit. – Mindenki tud énekelni egy kicsit!
A hollandok és a görögök kis csoportja törökülésben ült a takarón, helyet csináltak a kölyköknek, akiket odavonzott Ehi gitárja, mint molylepkéket a láng. A marihuána eltöltötte Maggie agyát; körülötte minden fátyolosnak és kellemesnek tűnt, még a bámuló idegenek arca és a hideg, metsző szél is.
- Oké, miért ne? – Hátrahajtotta a fejét, haja a füvet söpörte, torka fehér volt, és védtelen a holdfényben. Énekelni kezdett.”

Nirvana – Pennyroyal Tea:
„… hallották a buliból visszatérő norvégokat, amint részegen végigdobognak a folyosón, és a „Pennyroyal Tea”-t éneklik.”

És természetesen az egész könyvet végigkíséri a Nevermind album, amit itt tudtok meghallgatni.


Nyereményjáték

A zene főszerepet játszik ebben a könyvben, több előadó dalai is megszólalnak, de a főszerep mégiscsak Kurt Cobainé és a Nirvanáé. Nincs más dolgotok, mint egy részlet alapján felismerni az adott számot, és azt beírni a rafflecopter megfelelő sorába.
Figyelem! A kiadó csak magyarországi címre tud postázni. A nyertesnek 72 órája van, hogy válaszoljon a kiküldött e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk.



a Rafflecopter giveaway

A turné további állomásai:
07. 14. Bibliotheca Fummie
07. 15. Szembetűnő
07. 18. Dreamworld

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése